Influencer Social Media Upper Body  - geralt / Pixabay

Domníváte se, že vaše zdraví je podmíněno pouze geneticky a přistupujete k životu v duchu: Co se má stát, to se stane? Nenechte se mýlit. Genetika sice samozřejmě hraje svou, nemalou roli, avšak své zdraví můžete ovlivnit vy sami, svým vlastním životním stylem. Možná i vy patříte k těm kteří říkají, že nemohou ovlivnit složení vody ani obsah škodlivin v potravinách a navíc i kdyby na krásno ano, vzduch je stejně plný jedovatých zplodin a tak ať člověk dělá co dělá, stejně pro své zdraví ve výsledku nemůže udělat nic podstatného. Toto bývá zvláště oblíbeným argumentem kuřáků a dalších lidí, žijících na jakékoliv jiné negativní závislosti.

Ačkoliv bohužel se vzduchem který dýcháme, jídlem, které konzumujeme a vodou, kterou pijeme, se do našich těl dostávají i nežádoucí látky, zdravou životosprávou lze jejich negativní vlivy a dopady eliminovat. Z velké části tak máme své zdraví ve svých vlastních rukách a ovlivňujeme ho zvoleným životním stylem. A proto, aby se dalo hovořit o zdravém životním stylu  je třeba dodržovat určité zásady:

  • Nekouřit a vyhýbat se dalším návykovým škodlivým látkám, včetně alkoholu (pít jen výjimečně a s mírou), které pro zdraví představují obecně rizikové faktory.
  • Dodržovat zásady zdravé výživy. To znamená, že namísto výrobků z bílé mouky byste měli jíst celozrnné pečivo a obilniny, vhodné jsou zejména ovesné vločky, celozrnná rýže, pohanka a řada dalších. Konzumujte rostlinné varianty bílkovin, jakými jsou luštěniny, různá semínka a ořechy, ale také třeba tofu. Denně zařaďte do svého jídelníčku dostatek zeleniny. Ta by měla být rovněž součástí každého hlavního jídla kde hraje prim maso.
  • Z olejů používejte rostlinné, olivové v kvalitě virgin a extravirgin, řepkové, sezamové či lněné. Namísto spousty soli používejte k dochucení pokrmů koření a bylinky, nejlépe čerstvé. Zdraví prospívá také konzumace hub, ať jsou to oblíbené žampiony, hlíva ústřičná nebo lesní houby. Vynikající je houba šitake (shii-také,shiitake), která je označována za královnu mezi houbami a podle asijské tradice se jí říká „houba dlouhověkosti“. Šitake příznivě působí na kardiovaskulární systém, snižuje riziko aterosklerózy, posiluje imunitní systém. Díky silným protivirovým účinkům je schopna utnout v zárodku rýmu a chřipku. Tradičně je využívána pro své významné preventivní protinádorové schopnosti. Obsahuje celou řadu vitamínů, minerálů a důležité vlákniny. Ke kuchyňskému zpracování je šitake vhodná čerstvá i sušená. V rámci preventivní péče o své zdraví ji lze ve formě mletého prášku užívat jako každé jiné kuchyňské koření. Pokud už se potýkáte se zdravotními potížemi, je možné prášek užívat přímo a zapíjet jej tekutinou.
  • Dostatek pohybu, zejména na čerstvém vzduchu. Pro lidi každého věku je vhodná obyčejná chůze. Ačkoliv je pro udržení zdravé kondice potřeba ujít cca sedm kilometrů denně, ne každý si může takovouto vzdálenost dovolit. Přesto i vytrvalostní pohyb po dobu  30 – 40 minut má pozitivní zdravotní efekt. Energetický výdej při chůzi má pozitivní vliv na hladinu tuků v krvi, které se nejvíc podílejí na vzniku aterosklerózy. Chůze je vhodná také jako prevence proti obávané osteoporóze.
  • Dopřát si dostatek spánku. Jeho nedostatek způsobuje totiž poruchy pozornosti, bolesti hlavy, psychické poruchy, zhoršenou regeneraci pokožky, nadměrnou tvorbu svalové hmoty a třeba také deprese. Ani nadměrné množství spánku však není zdravé, neboť zhoršuje metabolismus a funkci krevního oběhu. Spát byste měli minimálně 5 – 7 hodin, ideálně pak 7-9 hodin denně.
Woman Yoga Fitness Home Health  - River_Izki / Pixabay
River_Izki / Pixabay
Similar Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.