Nezdravé návyky a pohodlný životní styl.

Obezitou a nadváhou dnes trpí mnoho dětí po celém světě. Ani v Česku není situace lepší. Nezdravé návyky a sedavý životní styl, hry na počítači a rychlé občerstvení se podepisují na dětském zdraví. Jak zamezit dětské obezitě? Máme pro Vás pár rad a tipů.

Čeští pediatři bijí na poplach!

Čeští pediatři souvislosti s dětskou obezitou hovoří již o epidemii. A není divu, vždyť právě oni se s dětskou obezitou potkávají téměř každodenně. Dítě se na rozdíl od dospělého jedince neustále vyvíjí a roste, proto je u něho nutné nahlížet na obezitu z jiné stránky. U dětské populace se k posouzení poměru hmotnosti k výšce používá poměr hmotnosti k výšce neboli BMI, které užívá tzv. percentilové grafy, které jsou přizpůsobeny dětem. Obezita u dětí má tři stupně dle její závažnosti.

Obezita je komplikace na celý život.

Obézní dítě trpí celou řadou zdravotních problémů. Zdravotní obtíže se projeví špatným dýcháním, nemocnými játry, žlučníkem nebo slinivkou. Děti mohou mít také výrazné ortopedické problémy. Díky nevyvážené stravě bojují s vyšším krevním tlakem, s poruchami metabolismu a s cukrovkou druhého typu. Trpí také po psychické stránce, často bývají vyřazené z dětského kolektivu a jsou terčem útoků a posměšků ze strany dětí ve školce nebo ve škole. Nadměrné množství tuku v těle výrazně ovlivní i jejich dospělý život. Všechny zdravotní neduhy i špatné stravovací zvyklosti si ponesou do dospělosti. Zejména obézní děti ve věku od šesti let jsou ohroženy faktem, že si obezitu ponesou i do dospělého věku. I těhotné maminky by si měly dávat pozor na svoji váhu. Racionální strava během těhotenství blahodárně působí na tukovou tkáň ještě nenarozeného dítěte.

 

Jak zabránit obezitě u dětí? Máme pro Vás osvědčené rady a tipy.

Prevence obezity u kojenců.

  • kojte dítě, jak dlouho to bude možné
  • do 4. měsíce věku nezařazujte kojeneckou výživu ani mléčnou stravu
  • můžete mu dávat po menších dávkách ovoce a zeleninu, například rozmačkaný banán nebo povařenou mrkev

Prevence obezity u dětí v předškolním věku

  • dbejte na pestrou a vyváženou stravu, základem jsou cereálie, obilniny, celozrnné pečivo, ovoce, zelenina, mléčné výrobky a libové maso
  • pokud vaše dítě navštěvuje mateřskou školku, ověřte si jídelníček, který nabízí dětem
  • dopřejte dítěti pohybové aktivity, zapište ho do sportovního, tanečního nebo tělovýchovného kroužku, kupte mu kolo a jezděte na cyklistické výlety, pěstuje pěší turistiku

Prevence obezity dítěte ve školním věku

  • pozor na školní jídelny, ověřte si jejich jídelníček. Pokud nevyhovuje optimálnímu stravovacímu režimu, dejte dítěti do školy vlastní oběd
  • učte dětí správným stravovacím návykům
  • dítě musí jíst pravidelně a jeho strava má být pestrá
  • dopřejte dítěti dostatek ovoce a zeleniny
  • stejně důležitý je i správný pitný režim, pozor na sladké nápoje
  • pěstujte u něj sportovní aktivity

Prevence obezity u mládeže

  • základem je pravidelné stravování
  • dítě by mělo jíst 5 – 6 jídel denně
  • základem celého dne je plnohodnotná snídaně
  • mějte po ruce ovoce pro zdravé mlsání
  • pozor na nadměrně slazené nápoje
  • maso dopřejte teenagerovy 4krát do týdně (nejlépe libové), vaječné výrobky 3krát do týdne, mléko a mléčné výrobky každý den, ryby 2krát do týdne, ovoce a zeleninu každý den
  • nezapomínejte na cereálie, luštěnin, ořechy a vhodné tuky
  • základem jsou kvalitní potraviny
Similar Posts

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..