Bananas Fruit Food Nutrition  - NastyaO / Pixabay

Ač se to nezdá, oblíbené banány nejsou jen výtečnou lahůdkou, ale mohou být i zdatným pomocníkem našemu zdraví. Dělí se na tzv. ovocné, které jsou u nás běžně k dostání a na zeleninové, které obsahují větší množství škrobu a protože jsou těžko stravitelné, jsou určené především k tepelné úpravě. Zeleninové banány jsou v řadě chudých oblastí světa nesmírně důležitou potravinou, jenž sytí celé národy. 

Tato žlutá dobrota, která se k nám dováží z teplých krajů tropických oblastí je mimo jiné bohatým zdrojem draslíku, který je mimo jiné důležitým pro správnou funkci a zdraví svalů, tkání a nervů. Jeho nedostatek můžeme pociťovat jako únavu, která po konzumaci i jednoho pouhého banánu velmi rychle vymizí. První pomoc ve formě banánu nikdy nezklame. Vedle draslíku banány obsahují hořčík, vápník, železo, fosfor a zinek a také celou řadu vitamínů. Jsou bohatým zdrojem vitaminu A, některých „béčkových“ vitamínů a rovněž tak vitamínu C. Vzhledem k obsaženým biologicky aktivním látkám a sytosti jsou banány vhodné ráno pro nastartování organismu. V průběhu dne nám pak dodají energii kdykoliv je to zapotřebí. Množství přírodního cukru, který obsahují, se totiž rychle uvolňuje do krevního oběhu a během velice krátké chvíle zvedá naši výkonnost a povzbuzuje schopnost soustředění.

Banány jsou vzhledem k všeobecně dobré snášenlivosti vhodným pokrmem při různých potížích s trávením. Jsou vhodnou dietou při problémech s narušenou sliznicí v oblasti trávicího traktu, nebo třeba při průjmu. Představují také jednu z optimálních potravin při nemoci a v době rekonvalescence. Díky téměř nulovému riziku alergie jsou vhodné i pro velice malé děti. Škrabaný či mixovaný banán představuje často vůbec první tuhou stravu, která je podávána kojencům.

Když si domů přinesete lákavý trs žlutých plodů, nikdy ho neumisťujte do ledničky. V chladném prostředí by zhnědl a změkl. Mnohdy se na pulty dostanou banány ještě nedozrálé, zelené. Stačí je položit do mísy, kde v pokojové teplotě velice rychle dozrají.

Fruit Bananas Organic Yellow - rimbeka / Pixabay
rimbeka / Pixabay

Jestliže se stane a banán se vám zdá přezrálý, ničemu to nevadí. Nekonzumujte jen banány, na některých je patrno, že „už něco pamatují“, případně banány plesnivé. Drobné hnědé skvrny nejsou na závadu. Oloupat slupku a zakousnout se do banánu je nejjednodušší způsob, jak si pochutnat. Existuje ale celá řada „banánových“ receptů. Přidávají se do ovocných salátů, zmrzlinových pohárů, nepečených ale i pečených dortů, dobré jsou na sladkých palačinkách. Výtečné jsou banánové koktejly, banánové šlehané pěny, výborně dochutí bílé jogurty. Banány lze také grilovat a péct. A dokonce je možné je použít i jako součást masových pokrmů. Můžete vyzkoušet některý z receptů, například smažené banány.

Potřebujete k tomu 3 větší banány, 1 vejce, trochu hladké mouky, špetku soli a cca 2 lžíce vody. Banány pokrájejte na přibližně 1,5 cm
široká kolečka. Vejce rozšlehejte s moukou, vodou a solí a utvořte hladké těstíčko. Banány v něm namáčejte a vkládejte do rozpáleného oleje. Po usmažení je můžete navíc obalit například ještě v kokosu nebo v rozemletých oříšcích.

Dalším, méně obvyklým receptem jsou banány v česnekovém těstíčku. Potřebovat budete banán, česneku dle chuti, vejce, trochu hladké mouky, mléko, mletý koriandr, bílý pepř, špetku soli, olej. Česnek buď naškrabte nebo prolisujete a z ingrediencí utvoříte těstíčko, které necháte chvíli odležet. Obalujte banány nakrájené na silnější kolečka v tomto těstíčku a ihned v rozpáleném oleji smažte. Podávejte teplé.

Fruit Kiwi Banana Raspberries Diet - _Alicja_ / Pixabay
_Alicja_ / Pixabay
Similar Posts

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.